Carlscrona Veteranbåtar
Byggnadsår: 1936 Konstruktör: CG Pettersson Varv: Westins båtbyggeri Mönsterås, beställare Harry Macfie Längd * bredd: 10.06 * 2.82 Djupgående: ca 0,8 meter Segelfri höjd: exkl. rigg ca 2 meter och med rigg ca 10 meter Deplacement: 5 ton Motor: Volvo Penta MD 22 B (2002) 59 hk Backslag: HBW 250 med rak axel Propeller 18´ på 45 mm axel Klinkbyggd i ek på spant av ek. Akterdäcket omlagt 2004 och fördäcket renoverat 2015. 2014 byttes delar av kölen och det finns inget behov av ytterligare byte av trädetaljer. Dubbelruffad med totalt 4 kojer, pentry, garderober och toalettutrymme. Rymlig sittbrunn med nyrenoverat kapell. Renoveringsbehov: Ytor, ny el, motorinstallation, inredning och diverse bordsgenomföringar. Harry Macfie, född 11 februari 1879 i Lysekil, död 27 oktober 1956,[ 1 ] var en svensk äventyrare, författare och affärsman. Hans farfar kom från Skottland. Harry Macfie lärde sig att bygga och använda indiankanoter som pälsjägare i Kanada kring sekelskiftet. När han kom tillbaka till Bohuslän började han bygga och sälja dukklädda kanadensare, "Macfiekanoter". Efter en visning på Svenska Mässan i Göteborg 1932 tog affärerna fart. Harry Macfie skrev även en rad tidstypiska äventyrsromaner med pälsjägarmotiv och titlar som Wasawasa (1935; tillsammans med Hans G. Westerlund), Norrskenets män (1938) och Farväl, Falcon Lake (1943).
Ketchriggad Utomskärsmotorkryssare: Cygnos
Proveniens Enligt uppgift från brorsonen till förste ägaren så ska båten vara byggd 1936, beställare Harry Macfie, Lysekil. 1939 såld till Svenska Maskinverkstad i Södertälje med rätt för Macfie att disponera båten. Maskinverken tillverkade Ellwe motorer fram till 1949 och båten användes för representation. Efter det att maskinverken brunnit 1949 såldes båten till en Johansson och båten blev liggande på land till mitten på 1950-talet. Sedan såld till Ove Estborg i Södertälje. 1962 köpte Bengt Lundell i Stockholm. Namnbyte till Cygnos och ny motor 1966, Albin H3. Senaste ägare: Gunnar Lundell i Åkersberga Nuvarande ägare, förvärvad den 10/5-2017: Dan Thorell Aspö/Blekinge. Ritningar saknas, båten finns dokumenterad genom brev 1939 och i bokform från 1942. Första namn Universal. En Universalmotor installerad. Motorbyte till en Ellwe diesel samt namnbyte 1939 till Ellwe VI, i samband med försäljning till Svenska Maskinverken. Carl Westin grundade sitt varv 1905 i Mönsterås och det finns kvar än idag under namnet Rampeltins. Med tiden började även Carls söner, Ivar och Gösta att bygga båtar på varvet. I gamla matriklar hittar man ofta Carl, Ivar eller Bröderna Westin som både konstruktör och båtbyggare. Nytillverkning av båtar verkar ha upphört på 60-talet. Ett flertal av SXK lottbåtar har byggts på varvet och Tore Herlins konstruktioner var vanliga. Ett vältränat öga kan se vem av bröderna Westin som byggt båten genom att studera utformningen av stävens överdel (vinkel och avrundning).
Ägare: Dan Thorell Lökanabbsvägen 3 37463 Drottningskär Hemmahamn: Lökanabben Aspö Telefon: 0706-458278 E-post: detthorell@gmail.com
2019 10 11
2019 10 11
Webmaster Mats Svensson
Carlscrona Veteranbåtar
Byggnadsår: 1936 Konstruktör: CG Pettersson Varv: Westins båtbyggeri Mönsterås, beställare Harry Macfie Längd * bredd: 10.06 * 2.82 Djupgående: ca 0,8 meter Segelfri höjd: exkl. rigg ca 2 meter och med rigg ca 10 meter Deplacement: 5 ton Motor: Volvo Penta MD 22 B (2002) 59 hk Backslag: HBW 250 med rak axel Propeller 18´ på 45 mm axel Klinkbyggd i ek på spant av ek. Akterdäcket omlagt 2004 och fördäcket renoverat 2015. 2014 byttes delar av kölen och det finns inget behov av ytterligare byte av trädetaljer. Dubbelruffad med totalt 4 kojer, pentry, garderober och toalettutrymme. Rymlig sittbrunn med nyrenoverat kapell. Renoveringsbehov: Ytor, ny el, motorinstallation, inredning och diverse bordsgenomföringar. Harry Macfie, född 11 februari 1879 i Lysekil, död 27 oktober  1956,[ 1 ] var en svensk äventyrare, författare och affärsman. Hans farfar kom från Skottland. Harry Macfie lärde sig att bygga och använda indiankanoter som pälsjägare i Kanada  kring sekelskiftet. När han kom tillbaka till Bohuslän började han bygga och sälja dukklädda kanadensare, "Macfiekanoter". Efter en visning på Svenska Mässan i Göteborg 1932 tog affärerna fart. Harry Macfie skrev även en rad tidstypiska äventyrsromaner med pälsjägarmotiv och titlar som Wasawasa  (1935; tillsammans med Hans G. Westerlund), Norrskenets män (1938) och Farväl, Falcon Lake (1943).
Ketchriggad Utomskärsmotorkryssare Cygnos
Proveniens Enligt uppgift från brorsonen till förste ägaren så ska båten vara byggd 1936, beställare Harry Macfie, Lysekil. 1939 såld till Svenska Maskinverkstad i Södertälje med rätt för Macfie att disponera båten. Maskinverken tillverkade Ellwe motorer fram till 1949 och båten användes för representation. Efter det att maskinverken brunnit 1949 såldes båten till en Johansson och båten blev liggande på land till mitten på 1950-talet. Sedan såld till Ove Estborg i Södertälje. 1962 köpte Bengt Lundell i Stockholm. Namnbyte till Cygnos och ny motor 1966, Albin H3. Senaste ägare: Gunnar Lundell i Åkersberga Nuvarande ägare, förvärvad den 10/5-2017: Dan Thorell Aspö/Blekinge. Ritningar saknas, båten finns dokumenterad genom brev 1939 och i bokform från 1942. Första namn Universal. En Universalmotor installerad. Motorbyte till en Ellwe diesel samt namnbyte 1939 till Ellwe VI, i samband med försäljning till Svenska Maskinverken. Carl Westin grundade sitt varv 1905 i Mönsterås och det finns kvar än idag under namnet Rampeltins. Med tiden började även Carls söner, Ivar och Gösta att bygga båtar på varvet. I gamla matriklar hittar man ofta Carl, Ivar eller Bröderna Westin som både konstruktör och båtbyggare. Nytillverkning av båtar verkar ha upphört på 60-talet. Ett flertal av SXK lottbåtar har byggts på varvet och Tore Herlins konstruktioner var vanliga. Ett vältränat öga kan se vem av bröderna Westin som byggt båten genom att studera utformningen av stävens överdel (vinkel och avrundning).
Ägare: Dan Thorell Lökanabbsvägen 3 37463 Drottningskär Hemmahamn: Lökanabben Aspö Telefon: 0706-458278 E-post: detthorell@gmail.com