Carlscrona Veteranbåtar
Allan Svensson på Ungskär var ett original. En riktig båtmänniska som kunde absolut allt om båtar, född på Ungskär och vistats på havet under hela sitt liv. Innan pensioneringen var han lantbrevbärare i Östra Skärgården, att ta sig fram där i alla väder krävde inte bara båtar. Han körde hydrokopter, snöskoter, sparkstötting, cykel, moped, skridskor, skidor, med mera... beroende på vädret. Jag tror inte att linjen var inställd någon gång, han gav sig ut i bleke, dimma, stormar och orkan. Han   byggde   några   båtar   under   åren.   Bärgade   några fina    furustockar    på    Utklippan,    fick    dem    uppsågade, och   året   1973   byggde   han   hemma   på   tomten   en   båt efter   eget   huvud   för   att   användas   i   fisket   runt   ön.   En eka för utombordsmotor och åror. När Allan dör blev hans båtar övergivna, sonen Mikael arbetar på Kkrv och har inte tid att ta sig an dem. Men Mikael ringer mig en dag och undrar om det finns intresse för att dokumentera Allans båt, den var ju lite speciell. Så blir det, en uppmätning året 2013. Efter kosterbåtbygget till Mattias Klum funderade jag på att bygga en jaktkanot efter Hagstöm från Sturkö, men Allans båt spökade i huvudet. Och varför inte. Virket till den behövdes inget speciellt, köl, stäv och spegel fanns, till bord skulle de aspstockar kunna användas som jag hade sedan tidigare. Och bord av asp skulle säkert bli uppmärksammat. Men faktiskt så har vi byggt aspbåtar i hela Norden under flera hundra år, troligen längre. Se espingar, espingbyggare på 16- 1700- talet i södra Sverige, håp i norr och haapio i Finland t ex... urholkade aspstockar, och enligt nutida trämänniskor så är asp ett underskattat material. Det senaste båtbygget av asp var nog Hjalmar Karlsson i Svanhalla som byggde jaktkanoter av asp på 50-talet. Mitt nybygge går nu mot sitt slut, lite pyssel kvar, men det blir först till vintern som den kommer att få sin impregnering och målning så att den kommer att bli färdig till våren. En riktigt bra båt, 16 fot, rymlig och bärig, byggd för Ungskärs vatten utomskärs.
Bertil Andersson, Björkenäs berättar om sitt båtbygge av lottbåten 2017.
Klicka på bilden och förstora den.
2018 04 04
Carlscrona Veteranbåtar
Allan Svensson på Ungskär var ett original. En riktig båtmänniska som kunde absolut allt om båtar, född på Ungskär och vistats på havet under hela sitt liv. Innan pensioneringen var han lantbrevbärare i Östra Skärgården, att ta sig fram där i alla väder krävde inte bara båtar. Han körde hydrokopter, snöskoter, sparkstötting, cykel, moped, skridskor, skidor, med mera... beroende på vädret. Jag tror inte att linjen var inställd någon gång, han gav sig ut i bleke, dimma, stormar och orkan. Han    byggde    några    båtar    under    åren.    Bärgade    några    fina furustockar    på    Utklippan,    fick    dem    uppsågade,    och    året    1973 byggde   han   hemma   på   tomten   en   båt   efter   eget   huvud   för   att användas i fisket runt ön. En eka för utombordsmotor och åror. När Allan dör blev hans båtar övergivna, sonen Mikael arbetar på Kkrv och har inte tid att ta sig an dem. Men Mikael ringer mig en dag och undrar om det finns intresse för att dokumentera Allans båt, den var ju lite speciell. Så blir det, en uppmätning året 2013. Efter kosterbåtbygget till Mattias Klum funderade jag på att bygga en jaktkanot efter Hagstöm från Sturkö, men Allans båt spökade i huvudet. Och varför inte. Virket till den behövdes inget speciellt, köl, stäv och spegel fanns, till bord skulle de aspstockar kunna användas som jag hade sedan tidigare. Och bord av asp skulle säkert bli uppmärksammat. Men faktiskt så har vi byggt aspbåtar i hela Norden under flera hundra år, troligen längre. Se espingar, espingbyggare på 16- 1700-talet i södra Sverige, håp i norr och haapio i Finland t ex... urholkade aspstockar, och enligt nutida trämänniskor så är asp ett underskattat material. Det senaste båtbygget av asp var nog Hjalmar Karlsson i Svanhalla som byggde jaktkanoter av asp på 50-talet. Mitt nybygge går nu mot sitt slut, lite pyssel kvar, men det blir först till vintern som den kommer att få sin impregnering och målning så att den kommer att bli färdig till våren. En riktigt bra båt, 16 fot, rymlig och bärig, byggd för Ungskärs vatten utomskärs.
Bertil Andersson, Björkenäs berättar om sitt båtbygge av lottbåten 2017.
2018 04 04