Carlscrona Veteranbåtar

2017 11 16
Våra båtar
Motorkryssare Storö 1 Ägare: Lars-Eric Steinbach Lars-Eric har 2010 införskaffat en motorkryssare, Storö 1, från Storebro. Lars-Eric har under vintern nästan dagligen varit hos sin nya båt och gjort ett fantastiskt fint arbete med skrov, maskin och interiör.
C G Pettersson fick i uppdrag av brandfogde Daniel Feyerabend att rita en båt helt efter VIKING X:s linjer, dock med kravet på akterruff. Båten byggdes av uteslutande mahogny vid Rosättra båtvarv och sjösattes den 21 augusti 1931 under namnet AJA 2. Jungfruresan ned till Karlskrona beskrevs ibland annat en serie artiklar i tidskriften ”Med Motorbåt”. Under 1939 uthyrdes båten till marinen för bevakning av fyrarna i inloppet till Karlskrona, för att 1940 inköpas som fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt längs kusten. Båten avmastades och påbyggdes med en styrhytt och fick nu namnet CARL STUART efter en då skrotad ångslup (eg. en fortifikationskapten hos Karl XI i samband med anläggandet av örlogsbasen på 1670-talet). Ansvarig för båten under hela tiden fram till hon togs ur tjänst 1969 var fortifikationsverkmästare Runor Lilja som även tjänstgjorde på CARL STUART 1940 – 1950. Efter att ha legat på land i några år såldes båten 1972 till marinläkare Bengt Sillén i Borlänge för renovering, men stod åter på land för att 1991 övergå till Sten Nordahl. Båten har därefter genomgått en renovering. Deltog i Classic Boat Show 1999. Nuvarande ägare förvärvade båten I samband med veteranbåthelgen I Karlskrona den 29 juni 2008 och därmed har CARL STUART återbördats till sin hemmahamn. Båttyp: Dubbelruffad/Utomskärskryssare Konstruktör: C G Pettersson Byggnadsår: 1931 Varv/byggare: Rosättra varv/Bengt Jansson Byggnadsort: Rosättra Skrovtyp: Spetsgattad, rundbottnad Skrovmaterial: Hondurasmahogny Byggnadssätt: Kravell på ek- och järnspant L.ö.a m: 9,00 Bredd m: 2,25 Deplacement: 2,65 ton Motor: Perkins MS/50 2005 Fart knop: 8 Övrigt: Ritning nr 805 Ägare: Birger Lilja Apotekarevägen 50, 371 42 Karlskrona Tel 0455-10900, Mobil 0708-239111 Epost: birger.lilja@telia.com
CARL STUART
Motorseglaren ANDREA Ägare: Rolf Svensson, hemmahamn Nättraby Orustsnipa byggd 1970, ek på ek och enepinnad. Vikt 6 ton. Längd 31 fot, bredd 10 fot. Djupgående: 1 meter Segelyta: 42 kvm Motor: MD 17C/HD/HY, 30 hk. Hydrualdrift.
Thörnkvistare Ägare: Börje Månsson Båten renoveras på Båtbyggarlinjen i Karlskrona (Stumholmen)
Högsjöbåt “Virabelle” Ägare: Thomas Letterkrantz Båten är byggd 1963. Den är dubbelruffad och byggd med furu på ek samt överbyggnad i mahogny. Löa 8,2 m, bredd 2,35 m
Jaktkanoten “Chapman Ägare och byggare Göran Snaar
Thörnqvistaren Ägare och renoverare Göran Snaar
Efterlysning!!!! Vi vill ha fler bilder och texter om era båtar. Skicka till  webmaster@carlscronaveteranbatar.se 
Salongsbåten Unn. Salongsbåten Unn byggdes på Bröderna Larssons motorbåtsvarv i Kristinehamn. Hon beställdes av Greve Carl Kalling som bodde på Djursholm. Han fick henne levererad 1917. Unn var utrustad med en Albin motor på 40hk som gick på bensin/fotogen och gjorde ca 10knop. Hon har måtten 15,4m lång och 2,84m bred. Hon är byggd i mahogny med ek och järn spant. Köl och stävar i ek. Hon renoveras i en lokal i Nättraby. Följ gärna utvecklingen på www.blekingeveteranbatar.se Ägare: Per Lundbladh (Vice ordf Carlscrona veteranbåtar)
Ägare: Ingemar “Ingo” Andersson. Ytterligare text kommer!
Byggnadsår: 1936 Konstruktör: CG Pettersson Varv: Westins båtbyggeri Mönsterås, beställare Harry Macfie Längd * bredd: 10.06 * 2.82 Djupgående: ca 0,8 meter Segelfri höjd: exkl. rigg ca 2 meter och med rigg ca 10 meter Deplacement: 5 ton Motor: Volvo Penta MD 22 B (2002) 59 hk Backslag: HBW 250 med rak axel Propeller 18´ på 45 mm axel Klinkbyggd i ek på spant av ek. Akterdäcket omlagt 2004 och fördäcket renoverat 2015. 2014 byttes delar av kölen och det finns inget behov av ytterligare byte av trädetaljer. Dubbelruffad med totalt 4 kojer, pentry, garderober och toalettutrymme. Rymlig sittbrunn med nyrenoverat kapell. Renoveringsbehov: Ytor, ny el, motorinstallation, inredning och diverse bordsgenomföringar. Harry Macfie, född 11 februari 1879 i Lysekil, död 27 oktober 1956,[ 1 ] var en svensk äventyrare, författare och affärsman. Hans farfar kom från Skottland. Harry Macfie lärde sig att bygga och använda indiankanoter som pälsjägare i Kanada kring sekelskiftet. När han kom tillbaka till Bohuslän började han bygga och sälja dukklädda kanadensare, "Macfiekanoter". Efter en visning på Svenska Mässan i Göteborg 1932 tog affärerna fart. Harry Macfie skrev även en rad tidstypiska äventyrsromaner med pälsjägarmotiv och titlar som Wasawasa (1935; tillsammans med Hans G. Westerlund), Norrskenets män (1938) och Farväl, Falcon Lake (1943).
Ketchriggad Utomskärsmotorkryssare: Cygnos
Proveniens Enligt uppgift från brorsonen till förste ägaren så ska båten vara byggd 1936, beställare Harry Macfie, Lysekil. 1939 såld till Svenska Maskinverkstad i Södertälje med rätt för Macfie att disponera båten. Maskinverken tillverkade Ellwe motorer fram till 1949 och båten användes för representation. Efter det att maskinverken brunnit 1949 såldes båten till en Johansson och båten blev liggande på land till mitten på 1950-talet. Sedan såld till Ove Estborg i Södertälje. 1962 köpte Bengt Lundell i Stockholm. Namnbyte till Cygnos och ny motor 1966, Albin H3. Senaste ägare: Gunnar Lundell i Åkersberga Nuvarande ägare, förvärvad den 10/5-2017: Dan Thorell Aspö/Blekinge. Ritningar saknas, båten finns dokumenterad genom brev 1939 och i bokform från 1942. Första namn Universal. En Universalmotor installerad. Motorbyte till en Ellwe diesel samt namnbyte 1939 till Ellwe VI, i samband med försäljning till Svenska Maskinverken. Carl Westin grundade sitt varv 1905 i Mönsterås och det finns kvar än idag under namnet Rampeltins. Med tiden började även Carls söner, Ivar och Gösta att bygga båtar på varvet. I gamla matriklar hittar man ofta Carl, Ivar eller Bröderna Westin som både konstruktör och båtbyggare. Nytillverkning av båtar verkar ha upphört på 60-talet. Ett flertal av SXK lottbåtar har byggts på varvet och Tore Herlins konstruktioner var vanliga. Ett vältränat öga kan se vem av bröderna Westin som byggt båten genom att studera utformningen av stävens överdel (vinkel och avrundning).
Carlscrona Veteranbåtar
 G Pettersson fick i uppdrag av brandfogde Daniel Feyerabend att rita en båt helt efter VIKING X:s linjer, dock med kravet på akterruff. Båten byggdes av uteslutande mahogny vid Rosättra båtvarv och sjösattes den 21 augusti 1931 under namnet AJA 2. Jungfruresan ned till Karlskrona beskrevs ibland annat en serie artiklar i tidskriften ”Med Motorbåt”. Under 1939 uthyrdes båten till marinen för bevakning av fyrarna i inloppet till Karlskrona, för att 1940 inköpas som fortifikationsbefälhavarens inspektionsbåt längs kusten. Båten avmastades och påbyggdes med en styrhytt och fick nu namnet CARL STUART efter en då skrotad ångslup (eg. en fortifikationskapten hos Karl XI i samband med anläggandet av örlogsbasen på 1670-talet). Ansvarig för båten under hela tiden fram till hon togs ur tjänst 1969 var fortifikationsverkmästare Runor Lilja som även tjänstgjorde på CARL STUART 1940 – 1950. Efter att ha legat på land i några år såldes båten 1972 till marinläkare Bengt Sillén i Borlänge för renovering, men stod åter på land för att 1991 övergå till Sten Nordahl. Båten har därefter genomgått en renovering. Deltog i Classic Boat Show 1999. Nuvarande ägare förvärvade båten I samband med veteranbåthelgen I Karlskrona den 29 juni 2008 och därmed har CARL STUART återbördats till sin hemmahamn. Båttyp: Dubbelruffad/Utomskärskryssare Konstruktör: C G Pettersson Byggnadsår: 1931 Varv/byggare: Rosättra varv/Bengt Jansson Byggnadsort: Rosättra Skrovtyp: Spetsgattad, rundbottnad Skrovmaterial: Hondurasmahogny Byggnadssätt: Kravell på ek- och järnspant L.ö.a m: 9,00 Bredd m: 2,25 Deplacement: 2,65 ton Motor: Perkins MS/50 2005 Fart knop: 8 Övrigt: Ritning nr 805 Ägare: Birger Lilja Apotekarevägen 50, 371 42 Karlskrona Tel 0455-10900, Mobil 0708-239111 Epost: birger.lilja@telia.com
Thörnkvistare Ägare: Börje Månsson Båten renoverades på Litorina/Båtbyggarlinjen i Karlskrona
Högsjöbåt “Virabelle” Ägare: Thomas Letterkrantz Båten är byggd 1963. Den är dubbelruffad och byggd med furu på ek samt överbyggnad i mahogny. Löa 8,2 m, bredd 2,35 m
Efterlysning!!!! Vi vill ha fler bilder och texter om era båtar. Skicka till  webmaster@carlscronaveteranbatar.se 
Salongsbåten Unn. Salongsbåten Unn byggdes på Bröderna Larssons motorbåtsvarv i Kristinehamn. Hon beställdes av Greve Carl Kalling som bodde på Djursholm. Han fick henne levererad 1917. Unn var utrustad med en Albin motor på 40hk som gick på bensin/fotogen och gjorde ca 10knop. Hon har måtten 15,4m lång och 2,84m bred. Hon är byggd i mahogny med ek och järn spant. Köl och stävar i ek. Hon renoveras i en lokal i Nättraby. Följ gärna utvecklingen på www.blekingeveteranbatar.se Ägare: Per Lundbladh (Vice ordf Carlscrona veteranbåtar)
Motorkryssare Storö 1 Ägare: Lars-Eric Steinbach Lars-Eric har 2010 införskaffat en motorkryssare, Storö 1, från Storebro. Lars-Eric har under vintern nästan dagligen varit hos sin nya båt och gjort ett fantastiskt fint arbete med skrov, maskin och interiör.
Motorseglaren ANDREA Ägare: Rolf Svensson, hemmahamn Nättraby Orustsnipa byggd 1970, ek på ek och enepinnad. Vikt 6 ton. Längd 31 fot, bredd 10 fot. Djupgående: 1 meter Segelyta: 42 kvm Motor: MD 17C/HD/HY, 30 hk. Hydrualdrift.
2017 10 06
Jaktkanoten “Chapman
Thörnqvistaren
Ägare och byggare Göran Snaar
Ägare: Ingemar “Ingo” Andersson. Ytterligare text kommer!
Byggnadsår: 1936 Konstruktör: CG Pettersson Varv: Westins båtbyggeri Mönsterås, beställare Harry Macfie Längd * bredd: 10.06 * 2.82 Djupgående: ca 0,8 meter Segelfri höjd: exkl. rigg ca 2 meter och med rigg ca 10 meter Deplacement: 5 ton Motor: Volvo Penta MD 22 B (2002) 59 hk Backslag: HBW 250 med rak axel Propeller 18´ på 45 mm axel Klinkbyggd i ek på spant av ek. Akterdäcket omlagt 2004 och fördäcket renoverat 2015. 2014 byttes delar av kölen och det finns inget behov av ytterligare byte av trädetaljer. Dubbelruffad med totalt 4 kojer, pentry, garderober och toalettutrymme. Rymlig sittbrunn med nyrenoverat kapell. Renoveringsbehov: Ytor, ny el, motorinstallation, inredning och diverse bordsgenomföringar. Harry Macfie, född 11 februari 1879 i Lysekil, död 27 oktober 1956,[ 1 ] var en svensk  äventyrare, författare och affärsman. Hans farfar kom från Skottland. Harry Macfie lärde sig att bygga och använda indiankanoter som pälsjägare i Kanada kring sekelskiftet. När han kom tillbaka till Bohuslän började han bygga och sälja dukklädda kanadensare, "Macfiekanoter". Efter en visning på Svenska Mässan i Göteborg 1932 tog affärerna fart. Harry Macfie skrev även en rad tidstypiska äventyrsromaner med pälsjägarmotiv och titlar som Wasawasa (1935; tillsammans med Hans G. Westerlund), Norrskenets män (1938) och Farväl, Falcon Lake  (1943).
Ketchriggad Utomskärsmotorkryssare: Cygnos
Proveniens Enligt uppgift från brorsonen till förste ägaren så ska båten vara byggd 1936, beställare Harry Macfie, Lysekil. 1939 såld till Svenska Maskinverkstad i Södertälje med rätt för Macfie att disponera båten. Maskinverken tillverkade Ellwe motorer fram till 1949 och båten användes för representation. Efter det att maskinverken brunnit 1949 såldes båten till en Johansson och båten blev liggande på land till mitten på 1950-talet. Sedan såld till Ove Estborg i Södertälje. 1962 köpte Bengt Lundell i Stockholm. Namnbyte till Cygnos och ny motor 1966, Albin H3. Senaste ägare: Gunnar Lundell i Åkersberga Nuvarande ägare, förvärvad den 10/5-2017: Dan Thorell Aspö/Blekinge. Ritningar saknas, båten finns dokumenterad genom brev 1939 och i bokform från 1942. Första namn Universal. En Universalmotor installerad. Motorbyte till en Ellwe diesel samt namnbyte 1939 till Ellwe VI, i samband med försäljning till Svenska Maskinverken. Carl Westin grundade sitt varv 1905 i Mönsterås och det finns kvar än idag under namnet Rampeltins. Med tiden började även Carls söner, Ivar och Gösta att bygga båtar på varvet. I gamla matriklar hittar man ofta Carl, Ivar eller Bröderna Westin som både konstruktör och båtbyggare. Nytillverkning av båtar verkar ha upphört på 60-talet. Ett flertal av SXK lottbåtar har byggts på varvet och Tore Herlins konstruktioner var vanliga. Ett vältränat öga kan se vem av bröderna Westin som byggt båten genom att studera utformningen av stävens överdel (vinkel och avrundning).